Toelichting - Kom Op eigen koers, Amersfoort

Op eigen koers
Ga naar de inhoud

Toelichting

Diensten > Management coaching
Toelichting Management coaching

Managersstijl gericht op prestaties gaat gemakkelijk voorbij aan menselijkheid
Veel managers zijn in de cultuur van de vorige eeuw opgeleid tot bedrijfsproceduremachinisten. Ze zijn steeds bezig met "hoe krijg ik mijn medewerkers zover dat ze doen wat ik wil?" Ze voelen de druk om te presteren en geven die druk door aan hun personeel. Ze zitten in een hiërarchische positie die hen verleidt zich niet alleen functioneel maar, zonder het zo te bedoelen, ook in menselijk opzicht boven hun medewerkers te verheffen. Ze geven opdrachten en controleren of ze naar behoren en op tijd uitgevoerd zijn. Ze regelen en maken regels om de machine gesmeerd en voorspelbaar en betrouwbaar te laten lopen. Het geeft een veilig gevoel als de boel onder controle is. Het geeft een kick als je zo kan scoren. Als mensen zich laten regelen zullen ze slechts doen voor hun salaris wat je van ze vraagt en worden ze zelf onzichtbaar. Hun competenties, betrokkenheid, creativiteit en bezieling ben je dan kwijt. Maar mensen laten zich steeds minder regelen. Dat wordt in de maatschappelijke ontwikkelingen steeds zichtbaarder.

Waar doe ik het voor?
Managers die zo werken hebben hun vak goed geleerd maar lopen het risico dat ze niet alleen in hun medewerkers de mens niet meer herkennen, maar dat ze na verloop van tijd ook zichzelf niet meer in hun werk herkennen. Dat hun werk steeds holler lijkt, meer en meer mechanisch aanvoelt. Dat hun werk steeds meer energie kost en steeds minder bevrediging geeft. Het kan een tijd lang nog een oplossing lijken door hard te werken en goed te scoren, of door snel achter elkaar een nieuwe baan te nemen. Dat geeft dan tijdelijk een kick.

De prestatiecultuur
Door eenzijdig te focussen op de vakmatige en technische kant van management wordt een organisatie van mensen gedegradeerd tot een mechanische machine waarin de mens een productiefactor is. Ook de manager. Hoe meer die focus wordt versterkt door resultaatgerichtheid en prestatiedwang des te meer valt de mens buiten het blikveld. Des te meer forceren we elkaar tot "human doings" en vergeten we dat we "human beings" zijn. Dé kern van burn-out is dat mensen zo druk doende zijn met wat er van ze verwacht wordt, dat ze zichzelf voorbij hollen en zichzelf daarmee verliezen. Door steeds maar druk te zijn met wat er van je verwacht wordt, kan je aan "wat je doet" niet meer herkennen "wie je bent". Mensen om je heen weten dan niet meer wat ze aan je hebben. Managers weten dan niet goed meer wat ze aan hun medewerkers hebben. Dit ontlokt bij hen de neiging om de touwtjes nog maar eens aan te trekken. En zo is de cirkel rond. De manager zet daarmee de cultuur in zijn bedrijf.


Toe aan "managen met ziel en zakelijkheid"?
Loop jij als manager hier tegen aan, herken je dit in je werk, wil je er wat mee? Dan is het tijd om te gaan werken aan de overgang of transformatie van managers naar coachend leider. Een dienstbaar leider laat zich leiden door de vraag of wat hij doet ertoe leidt dat de medewerkers graag hun kwaliteiten verder ontwikkelen en inzetten en er trots op zijn. Een coachend leider helpt zijn mensen zichzelf te managen. Zelfsturing vraagt moed om los te laten, fouten te maken en daarvan te leren. Dat is griezelig en angstig. Het is het gemakkelijkst om die angst te managen door je medewerkers te managen. Daarmee probeer je, in de regel zonder het in de gaten te hebben, de mensen in jouw straatje te laten lopen. Daarmee sla je hun betrokkenheid, motivatie, bezieling en ambitie plat. En daarmee gaat veel energie voor het werk verloren. De coachend leider kent zijn eigen angsten en heeft alternatieven om daarmee om te gaan.

Perspectief
De coachende en dienstbare leider heeft de vrijheid verworden om de betrokkenheid, motivatie, bezieling en ambitie van zijn medewerkers juist aan te moedigen. Hij maakt zichzelf ook als mens weer zichtbaar. Dan zien ze weer waar hij voor staat. Dat nodigt medewerkers uit om zich ook te laten zien. Zo krijgt de natuurlijke transparantie in de organisatie weer een kans. In deze cultuur kunnen mensen zich écht ontwikkelen en elkaar uitdagen nog meer van hun kwaliteiten te laten zien. Dat draagt bij om werken leuker te maken omdat het aan de behoefte voldoet om je steeds maar weer verder te ontwikkelen. De ontwikkeling van een bedrijf wordt gedragen door de ontwikkeling van zijn medewerkers. Door als manager die ontwikkeling door te maken geef je een belangrijke bijdrage aan de cultuur van jouw bedrijf.

Begeleiding door " Op eigen koers"
De managementcoaching van "Op eigen koers" helpt de managers weer de verbinding te leggen met hun eigen persoonlijkheid en met hun werk en met hun medewerkers. Wat beweegt je als manager eigenlijk? Hoe kan je je dienstbaar maken zodat je medewerkers hun kwaliteiten ontwikkelen en inzetten? Wat houdt je tegen om dat te doen op jouw manier, in jouw tempo en om jouw bezieling in te brengen? Wat is nodig om je authentieke bijdrage te geven, om je bedrijf of misschien zelfs deze wereld toch een beetje beter te maken? Waar zit je eigen betrokkenheid, motivatie, bezieling en ambitie? De begeleiding heeft de vorm van individuele werksessies waarbij op allerlei manieren contact gemaakt wordt met wie jij meer bent dan manager, met jouw persoonlijke kwaliteiten en hoe jij die in kan zetten.

De persoonlijk coach is Paul van Beuzekom.
Literatuur:
  • Paul van Beuzekom: Een visie op diepgaande verandering (pdf)
  • Paul van Beuzekom: Luisteren, dé kwaliteit van nieuwe communicatie
  • Stef Seykens: Leerling in leiderschap
  • John Heider: De tao van Leiderschap
  • Thich Nhat Hanh: Iedere stap is vrede
  • Manfred ƒ.R. Kets de Vries: "De neurotische organisatie" en "Worstelen met de demonen"
  • Robert E. Quinn: Diepgaande verandering
  • Erik van Praag: Spiritueel leiderschap
  • Marinus Knoope: De creatiespiraal
  • Senge, P.M., De vijfde discipline
  • Persoonlijke bewustwording: hoe vind je evenwicht in gevoel en zakelijkheid, door Julia te Velde
  • Hans Versnel: Managing Drives: Mooi en overzichtelijk boekje over een systeem van zeven drijfveren, waarmee managementculturen in een onderling verband van menselijke ontwikkeling worden gebracht. Het maakt begrijpelijk wat de invloed is van verschillende drijfveren op de menselijke cultuur binnen een bedrijf.
Terug naar de inhoud